• A legjobb vitaminforrások a szuperélelmiszerek

PMS megelőzése gyógynövényekkel

PMS megelőzése és enyhítése gyógynövények segítségével

PMS megelőzése és enyhítése gyógynövények segítségével

PMS megelőzése és enyhítése gyógynövények segítségével 1024 683 SuperGreens®

A PMS, azaz premenstruációs szindróma egy tünetegyüttes, amely a ciklus menstruációt megelőző szakaszában lép fel, és nagyon sok nő életét megnehezíti. Hangulatingadozások, súlygyarapodás, vizesedés, bőrproblémák – hogy csak néhányat említsünk a kellemetlen tünetek közül. Szerencsére létezik megoldás a probléma enyhítésére, vagy akár megelőzésére.

Mi az a PMS?

Valószínűleg minden nőnek jelzi a teste valamilyen módon, hogy hamarosan megjön a menstruációja. A legtöbb nő számára ez nem nagy probléma – lehet, hogy jobban kívánja az édességet, vagy érzékenyebbé válnak a mellei. Sokak számára azonban a menstruáció előtti napok sokkal stresszesebbek, nehezebbek, lelkileg megterhelőbbek. Ha mindez ez kihatással van a mindennapi életre, akkor premenstruációs szindrómáról beszélhetünk.

A PMS olyan tünetek csoportja, amelyek különöző módon érinthetik a nőket: lehetnek fizikaiak, érzelmiek és/vagy viselkedésbeliek. Ezek a tünetek általában egy vagy két héttel a menstruáció előtt jelentkeznek. Egyes csak nagyon enyhe tünetek jelentkeznek. Mások számára a PMS tünetei olyan súlyosak lehetnek, hogy megnehezítik a mindennapi tevékenységeik elvégzését, például a munkába vagy az iskolába járást. A legsúlyosabb PMS-tünetek a premenstruációs dysphoriás rendellenesség (PMDD) jelei lehetnek.

Leggyakrabban a 30 év körüli nőknél fordul elő.  Terhesség után visszatérhet, de az is előfordulhat, hogy más tünetekkel. Tünetei súlyosbodhatnak a kor előrehaladtával, ez különösen igaz azokra a nőkre, akiknek hangulata érzékeny a menstruációs ciklus során változó hormonszintekre. A menopauzát megelőző években a hormonszint is megjósolhatatlan módon emelkedik és csökken, ahogy a szervezet lassan átáll a menopauzába. A PMS szerencsére elmúlik a menopauza bekövetkeztével.

A kutatók még nem tudják pontosan, hogy mi okozza a PMS-t. A menstruációs ciklus során bekövetkező hormonszint-változások szerepet játszhatnak benne. Ezek a változó hormonszintek egyes nőket jobban érinthetnek, mint másokat.

Kiknél jelentkezhet ez a betegség?

Négyből három nő mondja azt, hogy élete során valamikor PMS-tüneteket tapasztalt. A legtöbb nő esetében enyhék a tünetek. A fogamzóképes korú nők kevesebb, mint 5%-át érinti a PMS súlyosabb formája, az úgynevezett premenstruációs diszfóriás rendellenesség.

A PMS gyakrabban fordulhat elő azoknál a nőknél, akik:

  • Stresszes életmódot folytatnak;
  • Családjában előfordult a depresszió;
  • Szülés utáni depresszióval küzdenek.

A PMS-sel szenvedő nők körülbelül felének más egészségügyi problémái is vannak, amelyek a menstruáció előtti időszakban súlyosbodhatnak. Ezek az egészségügyi problémák a PMS-hez hasonló tüneteket produkálnak, többek között:

  • Depresszió és szorongásos zavarok. Ezek a leggyakoribb betegségek, melyek átfedésben vannak a PMS-sel. A depresszió és a szorongás tünetei hasonlóak a PMS-hez, és a menstruáció előtt vagy alatt súlyosbodhatnak.
  • Krónikus fáradtság szindróma. Egyes nők arról számolnak be, hogy tüneteik gyakran rosszabbodnak közvetlenül a menstruáció előtt. A kutatások azt mutatják, hogy a krónikus fáradtságban szenvedő nőknél nagyobb valószínűséggel fordul elő erős menstruációs vérzés és korai vagy korai menopauza.
  • Irritábilis bél szindróma. Az IBS görcsöket, puffadást okoz. Tünetei közvetlenül a menstruáció előtt rosszabbodhatnak.
  • Hólyagfájdalom szindróma. A hólyagfájdalom-szindrómában szenvedő nőknél nagyobb valószínűséggel jelentkeznek fájdalmas görcsök a PMS alatt.

Melyek a premenstruációs szindróma leggyakoribb tünetei?

Tünetei minden nőnél eltérőek és időközben változhatnak, súlyosbodhatnak.

Fizikai tünetei a következők lehetnek:

  • Duzzadt vagy érzékeny mellek;
  • Székrekedés vagy hasmenés;
  • Puffadás;
  • Görcsölés;
  • Fej- vagy hátfájás;
  • Alacsonyabb zaj- vagy fénytűrés.

Mentális, érzelmi tünetei a következők lehetnek:

  • Ingerlékenység;
  • Fáradtság;
  • Alvásproblémák (túl sok vagy túl kevés alvás);
  • Étvágyváltozások;
  • Problémák a koncentrációval vagy a memóriával kapcsolatban;
  • Feszültség vagy szorongás;
  • Depresszió, sírógörcsök;
  • Hangulatingadozások;
  • Libidó csökkenése.

Gyógyszerek a betegség kezelésére

A legtöbb patikában megvásárolható, vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók segíthetnek csökkenteni a fizikai tüneteket, például görcsöket, fejfájást, hátfájást és mellérzékenységet. Ilyen például az Ibuprofen, Naproxen, Aszpirin.

Vényköteles gyógyszerek segíthetnek enyhíteni a fájdalmat, amennyiben a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók nem hatnak. Az antidepresszánsok segíthetnek enyhíteni a PMS mentális tüneteit egyes nőknél, ha más gyógyszerek nem segítenek. A vízhajtók csökkenthetik a puffadás és a mellérzékenység tüneteit. A szorongás elleni gyógyszerek segíthetnek csökkenteni a szorongás érzését.

Hasznos vitaminok a kezelésére

Az alábbi vitaminok szintén segíthetnek a premenstruációs szindróma kezelésében:

  • folsav-kiegészítők
  • B-6 vitamin-kiegészítők
  • kalcium-kiegészítők
  • magnézium-kiegészítők

Tippek a PMS-tünetek enyhítésére

Bár léteznek gyógyszerek a tünetek enyhítésére, a legtöbb nő mégis inkább a természetes gyógymódokat részesíti előnyben.

Az alábbi tippek segítenek általánosságban egészségesebbé válni, és enyhíthetik a PMS tüneteit:

  • Végezzünk rendszeres aerob fizikai aktivitást. Ajánlott naponta 30 percet mozogni. Az edzés segíthet az olyan tüneteken, mint a depresszió, a koncentrációs nehézség és a fáradtság.
  • Az idő nagy részében válasszunk egészséges ételeket. Ha a menstruáció előtti két hétben kerüljük a koffeint, sót és cukrot tartalmazó ételeket és italokat, ez csökkentheti a PMS tüneteit.
  • Aludjunk eleget. Próbáljunk meg minden este körülbelül nyolc órát aludni. Az alváshiány összefügg a depresszióval és a szorongással, és erősíthetia PMS-tüneteket, például a rosszkedvűséget.
  • Találjunk egészséges módszereket a stressz kezelésére. Beszélgessünk a barátainkkal, írjunk naplót. Egyes nők a jógát, a masszázst, vagy a meditációt is hasznosnak találják.
  • Ne dohányozzunk! Egy  tanulmány alapján a dohányzó nők több és erősebben jelentkező PMS-tünetről számoltak be, mint a nem dohányzók.
  • Igyunk sok folyadékot a hasi puffadás csökkentésére.

Gyógynövények, melyek segíthetnek a premenstruációs szindróma enyhítésében

Sokan a természetes gyógymódokat részesítik előnyben a gyógyszerekkel szemben egy ilyen probléma esetén. A premenstruációs szindróma tüneteinek enyhítésében gyógynövények is segíthetnek, melyek sokkal kevesebb (vagy semmilyen) mellékhatással járnak.

Gyömbér

gyömbér számtalan pozitív tulajdonsággal rendelkezik, segíthet a szervezetnek „kirúgni” a megfázást, valamint megnyugtathatja a gyomrot, ha hányingerünk van.

A gyömbér gyulladáscsökkentő: gátolja a felesleges prosztaglandin képződést (gyulladást elősegítő vegyi anyagok). A prosztaglandinok elősegítik a méh összehúzódását a menstruáció során, és elválnak a nyálkahártyájától. A túlzott prosztaglandinszintet összefüggésbe hozták a menstruációs görcsökkel és a súlyos fájdalommal. A gyömbér segíthet ezek enyhítésében. Melegítő tulajdonságai miatt a gyömbért különösen hatékonynak találták azokban az esetekben, amikor a görcsök meleg hatására enyhültek.

Fehér árvacsalán

A fehér árvacsalánt elsősorban női bajokra használják, a női szervezet számára az egyik legfontosabb gyógyfű. Kiváló gyógynövény a túlságosan erős menstruációs vérzés csökkentésére, a rendszertelen és fájdalmas havi vérzés helyreállítására, különböző hüvelygyulladások kezelésére. Nőgyógyászati gombás fertőzésekre ülőfürdőként alkalmazható. Hagyományos gyógymódként szolgál a szokatlan hüvelyváladék, fehér folyás kezelésére. Menstruációs görcsök enyhítésére is alkalmazzák, és ami a legfontosabb, premenstruációs szindróma esetén is hatékony lehet. A női panaszokra gyakran cickafarkkal együtt alkalmazzák, hiszen úgy még hatásosabb. Antioxidáns tartalmának köszönhetően enyhíti a puffadást, hasmenést és a méh gyulladásait.

Kányabangita

A kányabangita cserje szárított kérgéből készült gyógynövény-kiegészítőt hagyományosan az izomgörcsök, különösen a menstruációs görcsök okozta fájdalom kezelésére használták, bár a növény más részei is gyógyhatással bírhatnak. A frissítő hatású kányabangita hatásos görcsoldó tulajdonsága mellett képes megszüntetni a menstruáció során gyakran jelentkező húgyúti bántalmakat, hányingert és hányást.

Cickafark

cickafark köztudottan elsősorban a női szervezetre gyakorolt pozitív hatásai miatt ismert, kiváló gyógyír a  női bajokra, hiszen a női medence összes szervére remekül hat. Nemcsak a menstruációs fájdalmak csökkentésére használják, hanem a PMS-görcsök enyhítésére is kiváló gyógyír. Hatékonyan enyhíti a méh gyulladásait és vérpangását, így az erős vérzéssel járó periódus során mindenképp segítséget jelenthet. A késő vagy kimaradó menstruáció esetén is támogatást nyújthat annak beindításával.

Kínai angyalgyökér

A kínai angyalgyökér gyógyhatása az anyagcsere fokozásában és a méregtelenítésben rejlik. Alkalmazása segít a hasi puffadás, teltségérzés csökkentésében, nyugtató hatása pedig enyhíti a feszültségérzetet és jótékonyan hat a közérzetre. Tehát összességében a PMS több tünetének enyhítésében is segíthet.

Görögszéna

A görögszéna természetes szteroid tartalma révén részt vesz a női hormonok szabályozásában, így nem csupán a premenstruációs, de a változókori panaszok esetén is alkalmazható. Enyhíti a tüneteit, csökkenti a menopauza panaszait, emellett mérsékli a depressziót.

Kamilla

A kamilla feszültségoldó és fájdalomcsillapító hatása közismert, hiszen az egyik legismertebb természetes gyógymód hasi problémák esetén. Emellett a szorongás elleni küzdelemben is segíthet, hiszen számos olyan vegyületet tartalmaz, amelyek nyugtatóan hatnak a szervezetre, akár elfogyasztva, akár belélegezve.

Womease kapszula: természetes segítség PMS és menstruációs fájdalmak ellen

Jó hírünk van: létezik egy kapszula, amely az itt felsorolt gyógynövények közül mindegyiket tartalmazza, ezáltal igen hatásos a premenstruációs szindróma ellen! A Womease természetes megoldás a menstruációt megelőző időszak és a nehéz napok okozta panaszok enyhítésére.

A Womease kapszula 7 tudatosan kiválasztott gyógynövényt tartalmaz, ezek mind hozzájárulnak a menstruációs panaszok és zavarok, valamint a PMS (premenstruális szindróma) kellemetlen tüneteinek enyhítéséhez és megszüntetéséhez. Ezt a terméket olyan nők számára fejlesztették ki, akik természetes megoldást keresnek az erős fájdalommal, levertséggel, ingerlékenységgel vagy vérzési rendellenességgel járó havi ciklus ellen, valamint akiknek az életét megkeseríti a PMS. A készítmény vegán, valamint tartósítószer, GMO-, hozzáadott színezék-, laktóz és gluténmentes.

A Womease kapszula (738 mg) összetevői a következők:

  • Gyömbér kivonat (Zingiber officinale, min. 5% gingerol): 250 mg
  • Fehér árvacsalán (Lamium album) kivonat: 100 mg
  • Kányabangita (Viburnum opulus) kivonat: 50 mg
  • Kínai angyalgyökér (Angelica Sinensis) kivonat: 50 mg
  • Görögszéna (Trigonella foenum-graecum) kivonat: 50 mg
  • Cickafark (Achillea Millefolium) kivonat: 50 mg
  • Kamilla (Matricaria chamomilla) kivonat: 30 mg

Segédanyagok: Mikrokristályos cellulóz, Numag, Kolloid szilícium-dioxid

Ajánlott adagolása napi 2×1 kapszula. A kapszula alkalmazását 2-3 héttel menstruáció előtt javasolt elkezdeni, majd 3 hónapon át rendszeresen szedhető. 3 hónap után 1 hetes szünetet lehet tartani. Ne lépjük túl az ajánlott napi mennyiséget! Ha gyógyszereket szedünk vagy bármilyen egészségügyi problémával rendelkezünk, konzultáljunk kezelőorvosunkkal. Száraz helyen, lezárt dobozban, gyermekektől elzárva tárolandó.

Források